Locja zajmuje się dokładnym opisem danego akwenu oraz jego oznakowaniem nawigacyjnym ze względu na bezpieczeństwo żeglugi.
Ilustrują je odpowiednie plansze i powinniśmy umieć je rozpoznawać oraz wiedzieć co się za nimi kryje. Np. znak informujący o przeprawie promowej musi nam uświadamiać, że prom przesuwa się po linie, która dla nas jest niewidoczna, bo jest pod wodą. W kierunku poruszania się promu w danej chwili, prom podciągając się na linie powoduje jej szybkie unoszenie się do góry. Za promem lina opada szybko na dno. Nie próbujmy nigdy, spiesząc się, przepływać przed promem.
Do oznaczania trasy szlaku żeglownego i przeszkód żeglugowych na szlaku dróg wodnych stosuje się tablice oraz światła.
Prawą stroną szlaku żeglownego lub prawym brzegiem drogi wodnej jest ta strona lub brzeg, które znajdują się na prawo od statku płynącego w dół rzeki.
Kierunek i strony szlaku żeglownego na kanałach i jeziorach określają lokalne przepisy żeglugowe. Jeśli takich nie ma, to za prawą stronę szlaku żeglownego należy przyjmować szlak z prawej burty statku jeśli statek płynie ze wschodu na zachód lub z południa na północ.
Kolor: czerwony
Kształt: pława walcowa, pława ze znakiem szczytowym, tyka ze znakiem szczytowym, tyka z wiechą
Znak szczytowy: czerwony walec, może być w formie reflektora radarowego
Światło: czerwone rytmiczne (rytm dowolny)
Kolor: zielony
Kształt: pława stożkowa, pława ze znakiem szczytowym, tyka ze znakiem szczytowym, tyka
Znak szczytowy: zielony stożek; może być w formie reflektora radarowego
Światło: zielone rytmiczne (rytm dowolny)
Kolor: poziome czerwone i zielone pasy
Znak szczytowy: kula z zielonymi i czerwonymi pasami, może być w formie reflektora radarowego
Światło: białe izofazowe lub białe migające w grupach (np. z trzech błysków)
czerwone światła
lub czerwone flagi.
Dwie tablice, dwa czerwone światła lub dwie flagi [jedna nad drugą] oznacza długotrwały zakaz przejścia.